Dehydrering

Dehydrering er skadeligt for din sundhed

Dehydrering er en af de mest skadelige og ødelæggende ting du kan gøre mod dit helbred. Det ødelægger alt din energi i kroppen. Det vil også kunne ses på din hud.  Det ælder huden før tid fordi den ikke er tilstrækkelig fugtig, hvis der ikke bliver tilført tilstrækkelig med vand.  Dette vil ikke blot påvirke dit ydre, men dine celler kan ikke fungere optimalt uden tilstrækkelig vand. Så drik vand.

I denne artikel vil du finde ud hvordan en vandmangel påvirker dit helbred på mange områder. Du vil få at vide hvor meget vand består kroppen af, og hvor meget vand skal man drikke?

Væskemangel er en af de største årsager til sygdomme i verden. Flere statistikker peger på at op mod 75% af alle mennesker er kronisk dehydreret. I USA er dette desværre en realitet. Der er 3 ud af 4 kronisk dehydreret i følge de amerikanske myndigheder.

Den gode nyhed er at du hurtigt kan rette op på din væskemangel ved at drik vand. I løbet af blot 24 timer kan du vende din væskebalance fra en katestrofe. Man mærker tydeligt symptomer på dehydrering.

Dehydrering symptomer:

Her er 7 tegn på dehydrering.

  • tørst
  • hovedpine/svimmelhed
  • tør mund
  • hurtige hjerteslag
  • træthed
  • mindre mængde urin
  • meget gul urin

Hvorfor er dehydrering så ødelæggende?

Din krop består af omkring 60-70% vand. Så det er ikke nogen overraskelse at H2O er essentielt for et godt helbred. Hvis vi ikke er tilstrækkelig hydreret, så vil det påvirke vores væskebalance. Det vil så igen påvirke vores præstationer. En væskemangel kan have en mærkbar effekt, hvis man mister så lidt som blot 2% af kroppens væskebalance.

En tilstrækkelig hydrering har en stor effekt på energiniveauet og hjernefunktionen. Studier viser at selv en mild dehydrering (1-3% af kroppens væskebalance) har indflydelse på mange aspekter af funktionerne i hjernen.

 

Vores væskebalance er afgørende for om vores krop fungerer optimalt. I yderste konsekvens kan det betyde liv og død. Drik vand, det kan ikke pointeres ofte nok. Der er desværre mange både børn og voksne der ikke får nok vand. En gruppe der er særlig ramt er de ældre.  Mange af dem har en svækket tørst, som alt for ofte fører til væskemangel. Det er derfor yderst vigtigt at sørger for at få dækket sit væskebehov.

dehydrering, væskemangel

 

Nervesystemet

Vand bringer aktivt, naturligt brint ind i kroppens celler, hvor det afleverer elektroner til cellen og dens “kraftværker”. De såkaldte mitokondrier. Vand sørger for at cellerne kan “snakke” med hinanden og regulerer hinandens vækst ved hjælp af et mønster af svigninger. Det er synapser der sørger for at sende meddelelser rundet i nervesystemet. Ved dehydrering bliver denne nervefunktion forstyrret, så det resulterer i smerter i kroppen.

Smerter i kroppen

Kroniske smerter i kroppen, som ikke har nogen årsag såsom skader eller infektioner, skal først og fremmest blive tolket som signaler på kronisk mangel på vand i det område hvor smerten er registreret. Disse smerte signaler skal først tages i betragtning og betragtes som primære indikatorer på dehydrering af kroppen før anden kompliceret behandling bliver pålagt patienten. – Dr. F. Batmanghelidj

Iransk læge som havde stor succes med at behandle sine patienter med vand. Han har skrevet bogen: Your Body’s Many Cries for Water. www.watercure.com

Hjernen

Hjernen består af 2% af kroppens samlede vægt og modtager 15-20% af blodet…og det meste er som nævnt vand. Det er bevist at dehydrering hurtigt nedsætter de kognitive egenskaber – og kan føre til depression. Hjernen har brug for vand. Det er derfor vi får hovedpine når vi har væskemangel.

Jeg er drænet for energi!

Det er fantastisk at når vand bliver ført igennem cellermembranerne, så genererer dette flow energi eller elektrisk spænding (volt). Det er det der er årsagen til at mitokondrierne vores “kraftværker” kan fungere ordenligt (ATP og GTP energi). Det er derfor væskemangel har en så stor virkning på cellernes funktioner og kan endda i værste fald dræbe dem. Man mærker også tydeligt en energi mangel når man ikke får drukket tilstrækkeligt med vand.

Hvor meget vand skal man drikke?

Alle funktioner i vores celler og organer har behov for vand. Kroppen har behov for minimum 1,5 liter vand om dagen. Det er den mængde væske der skal bruges for blot at erstatte det som vi mister i løbet af dagen pga normale funktioner i kroppen.

Vores blod består næsten kun af vand. Vores lymfesystem som cellerne lever i består af fire gange så meget vand, som blodet udgør. Vores lymfevæske er cellernes miljø, der hvor de lever. Enhver celle i vores krop er bygget op af det vand vi indtager. For at cellerne kan fungere optimalt skal lymfevæsken være basisk. Ellers giver det problemer for cellerne. Hvis der er problemer med syre-base-balancen kan det medfører kroniske livsstilssygdomme. Det er lymfevæsken som sørger for at cellerne kan komme af med deres affaldsstoffer, så kroppen kan blive udrenset.

En tommelfingerregel er: drik 0,3 liter pr. 10 kg kropsvægt. Vejer man fx 80 kg så skal man drikke omkring 2,5 liter vand pr. dag.

Ioniseret vand med mikro-klynger 

I stedet for at drikke vand med 12-16 vandmolekyler pr. klynge, så har elektrolyseprocessen i en ioniseringsmaskine fra Tyent reduceret vandmolekylerne til omkring 5-8 vandmolekyler pr. klynge. Altså en halvering af vandmolekylerne. Det betyder at vandet er meget ”vådere” og hydrerer kroppens celler langt bedre end almindeligt vand.

Derfor skal man undgå at blive dehydreret!

Et studie med unge kvinder, som mistede 1,36% af kroppens væskebalance efter motion oplevede mærkbare forandringer i humøret, koncentrationen og en forøget hyppighed af hovedpine. [1]

Et lignende studie med unge mænd viste, at et væsketab på blot 1,59% af kropsvægten havde stor indvirkning på hukommelsen og medførte en forøget følelse af angst og træthed. [2]

Et væsketab på 1-3% svarer til omkring 0,5 til 2,0 kg tabt kropsvægt for en person, som vejer 68 kg. Dette kan let opstå ved normal daglige aktiviteter, og endnu mere ved motion og varmepåvirkning.

Læs også: Hydrogen-rigt vand fra en ioniseringsmaskine

Læs også: Syre og base i kroppen 

Læs også: Antioxidanter og de frie radikaler 

 

Kilder:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22190027 [1]

Mild dehydration impairs cognitive performance and mood of men.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21736786 [2]

Active dehydration impairs upper and lower body anaerobic muscular power

 

Hjemmeside design: DuexDesign